Šajā rakstā mēs demonstrēsim, kā ar potenciometra palīdzību mainīt LED lampiņas mirgošanas ātrumu uz Androino Uno. Šo pamācību var veikt arī uz citiem Androino modeļiem.
Potenciometra definīcija:
Elektromēraparāts, ar ko mērī vai noņem noteiktu elektrodzinējspēku (EDS) un elektrisko spriegumu. Izmantojot noteiktas pretestības, ar potenciometru var noteikt arī strāvas stiprumu un jaudu.
B. Rolovs. Par fiziku un fiziķiem. Fizikas terminu skaidrojošā vārdnīca.
R., Zinātne, 1989
Nepieciešams:
Arduino
Breadboard
LED lampiņa
Savienotāj-vadi jeb Breadboard wires
330 Omu (Ω) rezistors
Arduino Applikācija no Arduino.cc, lai varētu ieprogrammēt Arduino
Pirmais solis
Pieslēdzam Arduino pie datora, labajā pusē apakšējā stūrī būs norādīts jūsu Arduino veids (Mūsu gadījumā Arduino Uno) un kuru portu Arduino izmanto (COM*, kur * ir skaitlis, piemēram COM3). Dodamies uz Tools > Serial Port > Atķeksējam portu, pie kura pieslēgts Arduino (parasti tas būs jau atķeksēts).
Otrais solis
Pievienojam potenciometru pie Breadboard, jūs varat pievienot potenciometru kur vēlaties, bet šajā pamacībā mēs pievinojam to pie e-16, e-17, e-18.
Trešais solis
Pievienojam + un – vērtības ar savienotāj-vadiem, lai potenciometrs būtu funkcionāls. Sarkanais vads (+): Savienojam 5V (Arduino) ar a-18 (Breadboard) Melnais vads (-): Savienojam GND (Arduino) ar a-16 (Breadboard)
Ceturtais solis Zilais vads: Savienojam A0 (Arduino) ar a-17 (Breadboard)
Līdz ar to potenciometra vērtība tiks padota uz Arduino (kopumā potenciometram ir 0-1023 vērtības).
Piektais solis
Šajā solī mēs pievienosim LED lampiņu pie Breadboard.
Pievienojam 330 Ω rezistoru pie f-30 un f-27 (Mums rezistors ir nepieciešams, jo savādāk LED lampiņa izdegs). Zilo vadu (+): Savienojam 13 (Arduino) ar g-26 (Breadboard) Pelēko vadu (-): Savienojam GND (Arduino) ar g-30 (Breadboard)
Tagad ņemam LED lampiņu un pievienojam garo kājiņu pie j-26 un īso kājiņu pie j-27 (Lampiņai šajā brīdī vajadzētu sākt mirgot, bet potenciometrs vel nav funkcionāls).
Sestais solis
Lai mēs varētu izmantot potenciometru, mums nepieciešams izmantot Arduino applikāciju, lai to ieprogrammētu. Esmu uzrakstījis nelielu kodu, kurš ir paredzēts šai pamācībai.
Tatad, atveram Arduino applikāciju, un mēs redzam, ka varam ievadīt tekstu, līdzīgi kā notepad, šeit tiek rakstīts kods. Vēlējos arī pieminēt to ka Arduino izmanto savu programmēšanas valodu (Arduino programming language), kura ir bāzēta uz Wiring programmēšanas valodas.
Jūs varat pārkopēt sekojošo kodu, kurš ir uzrakstīts tieši šai pamācībai, līdz ar to, ja iepriekšējie soļi nav veikti pareizi, šis kods nedarbosies. Šim kodam ir pievienoti arī komentāri aiz // (tiem kuri vēlas nedaudz paeksperimentēt/paspēlēties ar kodu):
int sensors = 0; // Potenciometra sensors ir pieslēgts pie A0 (ANALOG IN)
int lampina = 13; // LED lampiņa pieslēgta pie DIGITAL 13
// setup ir iestatījumu funkcija kura dod norādījumus Arduino,
// par to ka mēs izmantosim lampiņu kura ir pievienota pie DIGITAL 13. void setup() {
pinMode(lampina, OUTPUT); // Šeit tiek norādīts ka 13 pins ir domāts izvadīšanai. }
// loop funkcija veido cilpu (loop), šī funkcija atkārtojas bezgalīgas reizes. // Funkcijas tips ir void - tas nozīmē ka šī funkcija veiks
// tikai rīcību un nedos neko pretī tad kad tā tiks izsaukta. void loop() {
int sensoraVertiba; sensoraVertiba = analogRead(sensors); // Saglabā potenciometra patreizējo vērtību.
digitalWrite(lampina, HIGH); // Ieslēdzam lampiņu, HIGH = 5V
delay(sensoraVertiba); // Ilgums skatoties pēc potenciometra vērtības
digitalWrite(lampina, LOW); // Izslēdzam lampiņu, LOW = 0V
delay(sensoraVertiba); // Ilgums skatoties pēc potenciometra vērtības }
Kad kods ir pārkopēts, spiežam uz Upload (Ctrl+U, vai spiežam uz File > Upload), nedaudz pagaidam, un kad nomirgo TX un RX lampiņas. Tagad varam sākt grozīt potenciometru, un līdz ar to mainās LED lampiņas mirgošanas ātrums.
Ceru ka jums patika šī pamācība, ja ir kādi jautājumi, droši varat atstāt komentārus vai jautājumus.